مطالعهای در باب چالشهای اخلاقی در نظام آموزش عالی ایالات متّحده آمریکا
پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: مجموعه مقاله های سومین همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار
نویسندگان
1استادیار دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
2استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
چکیده
همهساله بسیاری از کالجها و دانشگاههای ایالات متّحده در ردهبندی بهترین دانشگاههای دنیا در صدر فهرستهای معتبر گوناگون قرار میگیرند. بااینحال، این دانشگاهها نیز با چالشهای متعددی در حوزهی اخلاق اعم از مسائل قومی و نژادی، پذیرش دانشجویان خارجی، تخصیص ظرفیت، فساد اداری، غیبت غیرموجه اساتید، سوءاستفادهی جنسی، تبعیض، نقض اخلاق پژوهشی و دریافت مبالغ غیرقانونی از دانشجویان روبرو هستند. در این پژوهش، با استفاده از روش کتابخانهای و مطالعهی مشترکات منشورهای اخلاقی مصوب دانشگاه هاریا، ضمن مطالعهی مقولهی اخلاق و نمود یا نبود آن در نظام آموزشی ایالات متحدهی آمریکا در مقطع تحصیلات تکمیلی، به اقدامات عملی مبارزه با نقض اخلاق طی سالهای 2020-2003 در این کشور پرداخته میشود. بدین منظور، بررسی میشود که چگونه در پرتوی تلاشهای یونسکو برای معرفی نظام ارزیابی اخلاق در سه سطح آموزشی و پژوهشی و اداری، در نهادهای آموزشی تحصیلات تکمیلی و طرّاحی راهنماهای رفتاری در سالهای اخیر، حمایتهای مؤثری از سوی مؤسسات و همچنین دادگستری این کشور بالأخص دیوان عالی ایالات متّحدهی آمریکا در حمایت از اخلاق آموزشی صورت پذیرفته است.
کلیدواژه ها