مطالعهای در باب چالشهای اخلاقی در نظام آموزش عالی ایالات متّحده آمریکا
پذیرفته شده برای پوستر اصل مقاله (401.89 K)
عنوان دوره: مجموعه مقاله های سومین همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار
نویسندگان
1استادیار دانشکده حقوق دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
2استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
چکیده
همهساله بسیاری از کالجها و دانشگاههای ایالات متّحده در ردهبندی بهترین دانشگاههای دنیا در صدر فهرستهای معتبر گوناگون قرار میگیرند. بااینحال، این دانشگاهها نیز با چالشهای متعددی در حوزهی اخلاق اعم از مسائل قومی و نژادی، پذیرش دانشجویان خارجی، تخصیص ظرفیت، فساد اداری، غیبت غیرموجه اساتید، سوءاستفادهی جنسی، تبعیض، نقض اخلاق پژوهشی و دریافت مبالغ غیرقانونی از دانشجویان روبرو هستند. در این پژوهش، با استفاده از روش کتابخانهای و مطالعهی مشترکات منشورهای اخلاقی مصوب دانشگاه هاریا، ضمن مطالعهی مقولهی اخلاق و نمود یا نبود آن در نظام آموزشی ایالات متحدهی آمریکا در مقطع تحصیلات تکمیلی، به اقدامات عملی مبارزه با نقض اخلاق طی سالهای 2020-2003 در این کشور پرداخته میشود. بدین منظور، بررسی میشود که چگونه در پرتوی تلاشهای یونسکو برای معرفی نظام ارزیابی اخلاق در سه سطح آموزشی و پژوهشی و اداری، در نهادهای آموزشی تحصیلات تکمیلی و طرّاحی راهنماهای رفتاری در سالهای اخیر، حمایتهای مؤثری از سوی مؤسسات و همچنین دادگستری این کشور بالأخص دیوان عالی ایالات متّحدهی آمریکا در حمایت از اخلاق آموزشی صورت پذیرفته است.
کلیدواژه ها
نقش راهبردی اخلاق آموزش؛ اخلاق پژوهی در نظام آموزشی ایالات متّحده آمریکا؛ مسئولیت اخلاقی در نظام آموزشی؛ ترویج اخلاق