پنجمین وبینار از سلسله وبینارهای تخصصی «چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاقمدار» برگزار شد
به گزارش امور سامانهها و روابط عمومی معاونت فرهنگی دانشگاه تهران؛ پنجمین وبینار از سلسله وبینارهای تخصصی «چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاقمدار» به صورت برخط برگزار شد.
دکتر سعیده تقیزاده مدرس دانشگاه تهران در این نشست گفت: اخلاق آموزش و نظامنامه اخلاق آموزش از جمله مهمترین گامها در جهت تعالی نظام آموزشی کشور محسوب میشوند که به همت معاونت آموزشی وزارت علوم، انجمن علمی اخلاق کاربردی و خانواده بزرگ آموزش عالی کشور رونمایی شد.
وی ادامه داد: اکنون باید دید که ضرورت، اهداف و کارکردهای اخلاق آموزش چیست؟ و مراحل تدوین نظامنامه اخلاق آموزش و اجراییسازی و نهادینهسازی آن به چه صورت خواهد بود. همچنین تعیین جایگاه اخلاق آموزش در آییننامه رتبهبندی دانشگاهها در دستور کار وزارت علوم قرار گرفته است که با تمهیدات در نظرگرفته شده قرار است بر مبنای نظامنامه اخلاق آموزش در رتبهبندی دانشگاهها لحاظ شود. البته بستههای سیاستی متفاوتی در این زمینه میتوان مطرح کرد که نیاز به بررسی بیشتر وجود دارد.
دکتر بیژن عبداللهی عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در ادامه گفت: رتبهبندیهای مختلفی در سطح ملی و به ویژه در سطح بینالمللی وجود دارد که هر یک از آنها دارای شاخصهایی هستند. از جمله مهمترین شاخصهایی که در رتبهبندی دانشگاهها قرار دارد اخلاق است که متاسفانه توجه مناسبی نسبت به آن وجود ندارد.
وی ادامه داد: در زمینه اخلاقی کردن دانشگاهها باید به هدایت آموزشی و مسائل مرتبط با آن و انوع اخلاق از جمله اخلاق تبادلی و اخلاق تحولی توجه کرد که میتواند در رساندن نظام آموزش عالی به اهداف متعالیاش بسیار راهگشا باشد. در آییننامه رتبهبندی دانشگاههای وزارت علوم در حال حاضر 30% اختصاص به آموزش دارد که باید اخلاق آموزش را در قالب شاخصهایی به آن اضافه کرد.
در ادامه دکتر علیرضا آلبویه عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: پیشرفت همه جانبه یک کشور در زمینه اقتصاد، فرهنگ، رفاه، امنیت اجتماعی و غیره در گروه پژوهش است. به دلیل اهمیت پژوهش برای فراغت از تحصیل در مقطع ارشد و دکتری نوشتن پایاننامه و رساله در آموزش عالی الزامی شده است. سالانه منابع انسانی و مالی بسیاری صرف تدوین پایاننامه و رساله میشود.
وی با طرح سوالی مبنی بر آیا صرف کردن این همه منابع مالی و انسانی بخشی از مشکلات جامعه را برطرف کرده است یا اینکه خود تدوین پایاننامه مشکل و مصیبتی شده و بر مشکلات و مصیبتها افزوده است؟، گفت: مروری اجمالی بر خروجی آنها دستکم در قالب کتاب و مقاله علمی پژوهشی پیام خوبی مخابره نمیکند. علل و عوامل متعددی دست به دست هم داده و موجب این مشکل شده است. از این رو آسیبشناسی ناکارآمدی پایاننامهنویسی از جمله آسیبهای اخلاقی ضروری به نظر میرسد.
دکتر آلبویه با اشاره به اینکه در آسیبشناسی پایاننامهها مؤلفههای متعددی باید بررسی شوند، تصریح کرد: این مولفهها عبارتند از: 1. قوانین و مقررات پژوهشی و سیاستگذاریهای ناظر به تدوین پایانهنامه، 2. مراحل تصویب عنوان پایاننامه و نقش کادر اداری مراکز آموزشی، 3. اساتید راهنما و مشاور، 4. خود دانشجو. متأسفانه هریک از این مؤلفههای دچار آسیبهایی هستند که در این جلسه تنها به برخی از آسیبهای اخلاقی ناظر به اساتید راهنما پرداخته میشود.
سلسله وبینارهای چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاقمدار از ۲۸ مهرماه آغاز شده و هر هفته چهارشنبهها ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰ تا ۱۷ آذرماه ادامه خواهد داشت (لینک وبینار: https://vroom.ut.ac.ir/cul2). در این سلسله وبینارها بروزترین و مهمترین مسائل اخلاقی آموزش عالی کشور بیان میشود.
حضور برای عموم علاقهمندان آزاد است و مهلت ارسال مقاله به دبیرخانه همایش (https://ethics.ut.ac.ir) تا 30 آبانماه تمدید شده است. اختتامیه همایش نیز ۲۲ آذرماه برگزار خواهد شد.
لازم به ذکر است که سلسله وبینارهای تخصصی و اختتامیه چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار تحت پوشش خبری رادیو معارف قرار دارند و علاقه مندان از طریق رادیو معارف میتوانند برنامههای همایش را دنبال کنند.