چهارمین وبینار از سلسله وبینار‌های تخصصی «چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار» برگزار شد
1400-08-20
چهارمین وبینار از سلسله وبینار‌های تخصصی «چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار» برگزار شد

به گزارش امور سامانه‌ها و روابط عمومی و معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران؛ چهارمین وبینار از سلسله وبینار‌های تخصصی «همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار» روز چهارشنبه 19 آبان ماه به صورت برخط برگزار شد.

دکتر مسلم محمدی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این نشست گفت: پیش‌نیازهای اخلاقی دانش‌وری به عنوانی یک مساله زمینه‌سازو اساسی در چند قسمت قابل طرح و بحث هستند. یکی پیش‌نیازهای عام هستند که می‌توان از جمله آن‌ها به خودباوری و انگیزه و اشتیاق اشاره کرد که دارای اهمیت بالایی است.

وی ادامه داد: دیگری پیش‌نیازهای علمی است، که از جمله آن‌ها حقیقت‌جویی، لزوم تحصیل علم سودمند و برنامه‌ریزی است. از دیگر موارد آن می‌توان به میانه‌روی در امور، تفکر عمیق و سازنده و ابتکار و نوآوری اشاره کرد، که دارای جایگاه مهمی هستند، بخصوص مساله نوآوری که ضرورت امروز جامعه ایران است.

دکتر محمدی با اشاره به اینکه در ملاحظات روان‌شناختی نیز تغییر نگرش و بازآفرینی به معنای ناتوانی‌ها را پشت سر گذاشتن و به قدرت فوق العاده خود باور داشتن موثر و سازنده است.، افزود: کنترل احساسات افراطی اجتماعی، سیاسی و تحصیلی هم از دیگر پیش‌نیازهای روان شناختی است که عدم کنترل آن اسیب‌های فراوانی در پی‌خواهد داشت، مراد از کنترل این است که نه به هنگام شادی دست و پای خود را گم کند، و نه به هنگام غم افسرده و گوشه نشین گردد.

دکتر عبدالرحیم نوه‌ابراهیم عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی در ادامه نشست گفت: نظام‌نامه اخلاق در دانشگاه‌ها چارچوب‌های مناسب و شایسته‌ای برای تمامی عناصر فعال دانشگاه‌ها تعیین کرده است. در این میان مسئولیت‌های اخلاقی اعضای هیئت علمی در قبال دانشجویان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی افزود: دانشجویان، خواهان یادگیری مستمر، پیشرفت علمی، حق انتخاب، مسئولیت‌پذیری، امکان ارائه ایده‌های نو، امکان مشارکت در گفتمان آزاد، خواهان محیط شاد و سالم، خواهان حمایت دانشگاه از مالکیت فکری و معنوی، فرصت مناسب برای رقابت سالم علمی، یادگیری عملی، حضور متخصصانه و مشفقانه اساتید، خواهان ارزشیابی عادلانه، هم در دوران تحصیل و هم در فرایند هدایت پایان‌نامه‌ها، هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی خاطر نشان کرد: اعضای هیئت علمی بیشترین ارتباط و تاثیر اخلاقی را  بر دانشجویان دارند. بررسی ابعاد ارتباطات و میزان تاثیر آنها بویژه در ابعاد علمی و ارتقای دانش حرفه‌ای می‌تواند راهگشای شفاف‌سازی رفتار اخلاق‌مدار اعضای هیئت علمی با دانشجویان باشد.

عبدالله صلواتی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید رجایی گفت: زیست اخلاقی برای تحقق، نیازمند زمینه و شرایط و توجه به محیط است. مرجعیت یکی از زمینه‌های زیست اخلاقی در دانشگاه است. دانشگاه بدون مرجعیت، کاریکاتوری از اخلاق را در خود و در جامعه به نمایش می‌گذارد. آنچه از آن مورد نظر دارم نسل‌های دانشگاهی نیست، بلکه طرح دانشگاه در پارادایم فرهنگ است.

وی تصریح کرد: دانشگاه در پارادایم فرهنگ، کانون فرهیختگی است نه کانون صدور مدرک، نه آگاهی صرف، نه نهاد اجتماعی گسیخته. دانشگاه در پارادایم فرهنگی به سیاستمدار و اقتصاددان، راه نشان می‌دهد و به او می‌گوید به کدام شیوه عمل کند تا نظام و انسجام و امید در جامعه پمپاژ شود.

دکتر صلواتی خاطر نشان کرد: کنشگری اخلاقی در دانشگاه، منحصر به دانشگاه نیست و امتدادش به شهر می‌رسد و پیوند عمیق و گسترده‌ای با مرجعیت دانشگاه دارد. مرجعیت دانشگاه، دانشگاه را قادر می‌سازد تا از بازتولید رانت، فساد، و انکار عاملیت سازمان فاصله گیرد. مرجعیت دانشگاه کمک می‌کند تا در شهر از تکثیر ژن‌های خودخواه و ویرانگر جلوگیری شود. مرجعیت دانشگاه کمک می‌کند تا شهروندان بتوانند الگوی درست ساخت از زیست اخلاقی داشته باشند.

سلسله وبینارهای چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار از ۲۸ مهرماه آغاز شده و هر هفته چهارشنبه‌ها ساعت ۱۹ الی ۲۰:۳۰ تا ۱۷ آذرماه ادامه خواهد داشت (لینک وبینار: https://vroom.ut.ac.ir/cul2). در این سلسله وبینارها بروزترین و مهم‌ترین مسائل اخلاقی آموزش عالی کشور بیان می‌شود.

حضور برای عموم علاقه‌مندان آزاد است و مهلت ارسال مقاله به دبیرخانه همایش (https://ethics.ut.ac.ir) تا 30 آبان‌ماه تمدید شده است. اختتامیه همایش نیز ۲۲ آذرماه برگزار خواهد شد.

لازم به ذکر است که سلسله وبینارهای تخصصی و اختتامیه چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار تحت پوشش خبری رادیو معارف قرار دارند و علاقه مندان از طریق رادیو معارف نیز می‌توانند برنامه‌های همایش را دنبال کنند.

انتهای خبر/