سومین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار با حضور رئیس دانشگاه تهران برگزار شد
28 آذر 1399
سومین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار با حضور رئیس دانشگاه تهران برگزار شد

ه گزارش اداره کل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران؛ سومین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار امروز 24 آذر ماه به صورت بر خط برگزار شد.

** رعایت اخلاق حرفه‌ای در همه ارکان دانشگاه اهمیت دارد

دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار امروز 24 آذر ماه اظهار کرد: خوشحالیم که موضوع اخلاق حرفه‌ای جز برنامه‌های اصلی دانشگاه تهران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: موضوع اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت پذیری اجتماعی بسیار کلیدی و تعیین کننده‌ است. اگر چه دانشگاه تهران و همه دانشگاه‌ها رعایت اخلاق‌حرفه‌ای همواره در دستور کارشان بوده است اما توجه به تعمیق، ارتقا و توسعه آن از امور واجب است.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: موضوع اخلاق در دانشگاه فراتر از سازمان‌ها و نهادهای دیگر مورد توجه است زیرا پایه حرکت دانشگاه علم است و علم به دنبال حقیقت است و در ذات حقیقت امر غیر اخلاقی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه یک شاخص مهم در دانشگاه چگونگی رعایت اخلاق است، تصریح کرد: رعایت اخلاق حرفه‌ای در همه ارکان دانشگاه اهمیت دارد. جوان بودن غالب دانشگاه، نقش تعیین کننده دانش آموختگان دانشگاه در شکل گیری آینده جامعه و اهمیت توجه به اخلاق به معنی عام و اخلاق حرفه‌ای به معنی خاص را در دانشگاه پررنگ‌تر می کند.

دکتر نیلی احمدآبادی تاکید کرد: مهم ترین شکل اجرای اخلاق، اجرای عدالت است و اجرای عدالت اطمینان از صحت همه برنامه‌ها و فرآیندها است. بخش مهمی از آن با آموزش، پرورش و تربیت رخ می‌دهد و بخش دیگر با نظارت صورت می‌گیرد.

** دانشگاه تهران در حوزه اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت پذیری اجتماعی اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است

دکتر مجید سرسنگی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار امروز 24 آذر ماه اظهار کرد: خوشحالم توانستیم سومین همایش دانشگاه اخلاق مدار را با همه مشکلاتی که پس از بیماری کووید 19 ایجاد شد، برگزار کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران بیان کرد: انتظاری که از دانشگاه وجود دارد، این است که دانشگاه در حوزه توسعه اخلاق و مسئولیت پذیری اجتماعی نقش بارز و مهمی را ایفا کند. از این رو یکی از محورهای برنامه توسعه سوم دانشگاه، به اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت پذیری اجتماعی اختصاص یافته است.

وی درباره اقدامات دانشگاه در حوزه اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت پذیری اجتماعی گفت: دانشگاه تهران در حوزه اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت پذیری اجتماعی در کنار برگزاری این همایش ارزنده، اقدامات ارزشمند دیگری انجام داده است که یکی از آنها تشکیل دبیرخانه اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه است. برنامه‌ریزی برای تدوین نظام نامه اخلاق دانشگاهی دانشگاه تهران یکی دیگر از این اقدامات بوده است.

دکتر سرسنگی با اشاره به برگزاری اقدامات عملی در حوزه اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت پذیری اجتماعی گفت: کارگاه‌هایی را در حوزه اخلاق حرفه‌ای و دانشگاه اخلاق‌مدار برگزار کردیم و همچنان با قوت و قدرت برگزار می‌شوند. در زمینه تولید ادبیات و محتوا در حوزه اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه فعالیت‌های ارزشمندی صورت گرفته است، که بخشی از این فعالیت‌ها به ثمر نشسته و بخشی دیگر در ادامه انجام می‌شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: هیئت رئیسه دانشگاه در جلسه پیشین خود، کلیات طرح تاسیس شورای سیاسستگذاری اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه تهران را تصویب کرد و انشالله در آینده نزدیک به ریاست دانشگاه، این شورا تشکیل می شود تا فعالیت‌های اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی در دانشگاه هماهنگ شوند و در عالی ترین سطح خود به آن پرداخته شود.

** باید اخلاق دانشگاهی و اخلاق علم آموزی در سراسر دانشگاه موج بزند

حجت الاسلام و المسلمین دکتر کرمی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران در مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار گفت: نظام و مقام معظم رهبری به موضوع اخلاق توجه خاصی دارند.

وی ادامه داد: باید رویه‌ای را ایجاد کنیم که دانشگاه اخلاق‌مدار باشد و نه اینکه اخلاق را آموزش دهیم و اخلاق کاربردی و عملی جایگاه خودش را در فضای علمی پیدا کند.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر کرمی با اشاره به اینکه اگر اخلاق نباشد رشد علمی خوبی اتفاق نمی‌افتد، گفت: هر ساله حدود 4 میلیون دانشجو وارد دانشگاه می‌شوند و هویت یابی آنان در همین محیط اتفاق می افتد. 

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران با بیان اینکه باید به نقش اثرگذار دانشجو توجه کنیم و از طرف دیگر دانشجو از اساتید الگو می‌گیرند، تصریح کرد: اساتید می‌توانند اخلاق عملی را با رفتارشان به دانشجو نشان دهند و از این موضوع می‌توان بهره گرفت.

وی با تاکید بر اینکه نباید به آموزش اخلاق بسنده کنیم، اظهار کرد: باید علم آموزی را به عنوان یک عبادت در دانشگاه‌ها مطرح کنیم و این عمل باید برای انسان سازی باشد و نه اینکه فقط مفاهیم معارف اسلامی انتقال یابد. 

حجت الاسلام و المسلمین دکتر کرمی بیان کرد: باید اخلاق دانشگاهی و اخلاق علم آموزی در سراسر دانشگاه موج بزند از این رو باید بدانیم مقام علم آموزی مقام بالایی است. ضرورت دارد مهرورز دانشجویان باشیم تا آنها جذب ما شوند. با توجه به تهاجم فرهنگی صورت گرفته، باید از دانشجویان گره گشایی کنیم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران گفت: نتیجه این همایش را باید به صورت عملی دردانشگاه شاهد باشیم و راهکارهای عملی را از اساتید بزرگوار دریافت کنیم. برای تحقق اخلاق اسلامی در دانشگاه باید نگاه مان توحیدی باشد. 

**برای دانشگاه اخلاق‌مدار باید چارچوب و نظام‌نامه داشته باشیم

در ادامه مراسم دکتر علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: دانشگاه از مهم ترین اجزای یک جامعه است و خروجی آن کارشناسان و متخصصانی هستند که آینده یک کشور را می‌سازند.

وی ادامه داد: بحث اخلاق و دانشگاه اخلاق‌مدار اهمیت زیادی دارد. امروزه بی اخلاقی‌هایی را از برخی افراد در موقعیت‌هایی شاهد هستیم که شاید ناشی از آن باشد که در زمان تحصیل این افراد به بحث اخلاق در دانشگاه اهمیت داده نشده است.

دکتر خاکی صدیق بیان کرد: ملاحظات اخلاقی نه تنها از طرف اساتید بلکه باید از طرف کارمندان و مدیران و... نسبت به دانشجویان رعایت شود. از این رو باید چارچوب و نظام نامه داشته باشیم تا دانشگاه را در این جهت، سوق دهیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در حوزه اخلاق پژوهش نسبتا خوب کار کردیم و الان اجرا می شود اما در حوزه اخلاق آموزش هم نیاز به چنین سازوکارهایی داریم چرا که در این حوزه اقدامات زیادی انجام نشده است.

** نهاد دانشگاه هم باید اخلاقی باشد

دکتر محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه مراسم گفت: کسانی که در دانشگاه کار می کنند باید اهل فضلیت باشند، از قانون تبعیت کنند و منفعت برسانند. 

وی ادامه داد: نهاد دانشگاه هم باید اخلاقی باشد، به صورتی که مقررات دانشگاه نباید فرد و جامعه را به ضد اخلاق بکشاند.

دکتر جوادی اظهار کرد: دانشگاه باید افراد را به رعایت اخلاق ترغیب کند. در برخی موارد مقررات در دانشگاه‌ها زیاد است و قانون گریزی را به همراه دارد.

معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: دانشگاه باید افق های نویی را برای جامعه به ارمغان آورد. در دانشگاه باید اخلاق در زمینه های مختلف اندیشیده شود و اخلاق در دانشگاه رها نشود چرا که بی‌اخلاقی به همراه خواهد داشت.

 98 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد

دکتر جعفر گل محمدی دبیر علمی این همایش در بخشی از مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار گفت: سه پیش نشست در دانشگاه معارف اسلامی، دانشگاه تربیت مدرس و پردیس فارابی دانشگاه تهران با حضور اساتید برگزار و نتایج آن به همایش منعکس شد.

وی ادامه داد: امسال 98 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شد که نسبت به تعداد مقاله‌های دوره قبل حدود 18 درصد افزایش داشته که نشان دهنده این است که این رویداد مهم علمی در حال گفتمان سازی در کشور است و مورد توجه اساتید و دانشگاهیان قرار گرفته است.

دبیر علمی همایش گفت: بعد از داوری با توجه به امتیازهای کسب شده  31 مقاله به عنوان مقاله کامل و 49 مقاله به صورت چکیده خواهد شد. همچنین 12 مقاله به عنوان مقاله قابل ارائه در نشست امروز برگزیده شد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه حدود 30 نفر داوری مقالات این دوره از همایش را برعهده داشتند، بیان کرد: همزمان با برگزاری این همایش، مقاله‌ها نیز به صورت الکترونیک در سامانه همایش منتشر می‌شود.

دکتر سرسنگی در مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار: دانشگاه تهران در حوزه اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت پذیری اجتماعی اقدامات ارزنده‌ای انجام داده است