شناسایی لایههای اثربخشی استاد از دیدگاه اعضای هیئت علمی
پذیرفته شده برای پوستر
کد مقاله : 1227-ETHICS
نویسندگان
انجمن علمی اخلاق کاربردی ایران
چکیده
هدف این پژوهش شناخت لایههای اثربخشی استاد است؛ استادی که بر دانش، ادراک، احساس و شیوة زیست دانشجویان در دامنة زمانی گسترده اثرگذار بوده و یادگیری عمیق را محقق میکند. شناخت ویژگیهای چنین استادی منوط به شناخت اندیشه، نگرش، ارزشها و منش او است که پشتوانة چنین اثری قرار میگیرد. به این منظور با اتخاذ راهبرد کیفی، مصاحبة نیمهساختاریافته با نمونهای انتخاب شده به صورت هدفمند و به شیوة گلوله برفی شامل 17 نفر از اعضای هیئت علمی انجام شد. مصاحبهها بر اساس نگرش، ارزش، دانش، منش و کنش تحلیل شدند و اثر باور توحیدی نیز در هر لایه مورد کنکاش قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان میدهد تعهد اخلاقی استاد در لایة نگرش بر سایر لایههای اثربخشی و بر چیستی ارزشها و چگونگی مواجهه با دانش و منش و کنش او تأثیر میگذارد. در این میان، باور توحیدی در عمق بخشی و پایداری این تعهد و پیامدهای آن مؤثر خواهد بود.
کلیدواژه ها