مطالعه ای در باب چالش های اخلاقی در نظام آموزش عالی ایالات متّحده آمریکا
پذیرفته شده برای پوستر
عنوان دوره: مجموعه مقاله های سومین همایش ملی دانشگاه اخلاق مدار
نویسندگان
1استادیار دانشکده حقوق واحد تهران مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی
2استادیار دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران
چکیده
همه ساله، بسیاری از کالجها و دانشگاههای ایالات متّحده در ردهبندی بهترین دانشگاههای دنیا، در صدر فهرستهای معتبر گوناگون قرار میگیرند. با این حال، این دانشگاهها نیز با چالشهای متعددی در حوزة اخلاق اعم از مسائل قومی و نژادی، پذیرش دانشجویان خارجی، تخصیص ظرفیّت، فساد اداری، غیبت غیرموجه اساتید، سوءاستفادة جنسی، تبعیض، نقض اخلاق پژوهشی و اخذ مبالغ غیرقانونی از دانشجویان روبرو هستند. در این پژوهش، با استفاده از روش کتابخانه ای و مطالعة مشترکات منشورهای اخلاقی مصوب دانشگاه ها قصد داریم تا ضمن مطالعة مقولة اخلاق و نمود یا فقدان آن در نظام آموزشی ایالات متحده آمریکا در مقطع تحصیلات تکمیلی، به ویژه اقدامات عملی مبارزه با نقض اخلاق طی سال های 2020- 2003 در این کشور بپردازیم. بدین منظور، بررسی میشود که چگونه در پرتو تلاشهای یونسکو برای معرّفی نظام ارزیابی اخلاق، در سه سطح آموزشی و پژوهشی و اداری، در نهادهای آموزشی تحصیلات تکمیلی و طرّاحی «راهنماهای رفتاری» در سالهای اخیر، حمایتهای مؤثّری از سوی مؤسّسات و همچنین دادگستری این کشور بالأخص دیوانعالی ایالات متّحده آمریکا در حمایت از اخلاق آموزشی صورت پذیرفته است.
کلیدواژه ها