آخرین وبینار از سلسله وبینار‌های تخصصی «چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار» برگزار شد
19 آذر 1400
آخرین وبینار از سلسله وبینار‌های تخصصی «چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار» برگزار شد

به گزارش امور سامانه‌ها و روابط عمومی معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران؛ هشتمین و آخرین وبینار از سلسله وبینار‌های تخصصی «چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار» روز چهارشنبه۱۷ آذرماه در دانشگاه تهران برگزار شد.

دکتر محمدرضا آهنچیان عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی گفت: در نظام آموزش عالی کشورمان باید به اخلاق زیادی توجه شود؛ این بحث به میزان اهمیتی که دارد، مورد توجه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: اقدامات گسترده‌ای برای توسعه علوم و فناوری‌های نو انجام شده است؛ به طور موازی، موضوع اخلاق در علوم  و فناوری‌های نو متناسب با شدت و سرعت توسعه این علوم و فناوری‌ها نبوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی تصریح کرد: صدای اخلاق زیستی در هیاهوی رفع نیاز کشور به محصولات کشاورزی و صنعتی، با استفاده ناگزیر از علوم  و فناوری‌های زیستی شنیده نشده است. در اخلاق زیستی بیشترین تمرکز بر پژوهش است که سعی شد در این مدت در دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی وزارت علوم برای اولین بار توجه ویژه‌ای به اخلاق زیستی از بُعد آموزشی شود. این امر به ویژه از بعد همراه شدن با جوامع بین المللی اهمیت دارد. در وزارت علوم تشکیل واحد یا کارگروه اخلاق زیستی، سیاستگذاری و حمایت و نظارت از این مبحث در دستور کار قرار دارد.

در ادامه دکتر مقصود فراستخواه عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی گفت: اخلاق در نظام فرهنگی و اداری دانشگاه و مسئولیت کنشگران از جنبه‌های مختلفی قابل بررسی است. یکی از این جنبه‌ها مدل‌های اخلاق است که به جای قضاوتگر، باید امکان‌ساز، توانمندساز و تسهیل‌گر باشد.

وی افزود: مسئله‌ای که بسیار با اهمیت است مهیا کردن شرایط جهت اخلاقی عمل کردن است، باید دید که چرا فاصله میان ارزش‌ها و عملکرد انقدر زیاد است و چرا باید کسی که اخلاقی عمل می‌کند، از طرف محیط تحت فشار باشد. اخلاقی بودن در ذات انسان‌ها است و اگر انسانی عقل متوسط داشته باشد، اخلاقی عمل خواهد کرد.

دکتر سید مهدی ساداتی‌نژاد عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اظهار کرد: تعالی اخلاق حرفه‌ای اساتید دانشگاه و الزامات آن بر پایه دوگانه عامل-ساختار جز مباحثی است که از اهمیت فراوانی برخوردار است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی خاطر نشان کرد: اما اهم متغیرهای ساختاری در شکل‌دهی به اخلاق حرفه‌ای دانشگاهی شامل فرهنگ دانشگاهی، سیاست‌ها و ترتیبات اجرایی و نهادی است. همچنین اهم متغیرهای عاملیت کنشگران در شکل‌دهی به اخلاق حرفه‌ای دانشگاهی دانش و منش اخلاق و عزم اخلاقی بودن است.

مقالات ارائه دهندگان سلسله وبینارهای تخصصی چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار و 2 مقاله برتر اختتامیه همایش در نشریه علمی-پژوهشی پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی (دانشگاه جامع امام حسین) بدون داوری و پرداخت هزینه چاپ خواهد شد.

اختتامیه چهارمین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار، 20 دی سال 1400 از ساعت 9 تا 12 برگزار خواهد شد.

انتهای خبر/